Jak být lepším lídrem

Nový týden je tu a s jeho začátkem i další BYZNYS RÁNO, ve kterém se Lukáš Eder s Davidem Kolářem rozhodli posluchačům nasměrovat pracovní týden k pozitivním výsledkům, a to tradičním živým vysíláním na sociálních sítích improovio.cz. Sestavili jsme pro vás několik nejdůležitějších bodů, bez kterých by se „skutečný lídr“ neměl obejít, jak zní ostatně naše dnešní téma.

Ve chvíli, kdy máme nějakou osobní vizi, tak už záleží pouze na nás, jak velká tato vize je, zda ji budeme schopni naplňovat sami, nebo k tomu budeme potřebovat tým lidí. Pokud potřebujeme tým, potřebujeme zákonitě být i dobrým lídrem, nebo do týmu podobného lídra získat.

Co je to být skutečným lídrem? Kdo je vlastně ten lídr? Koho si pod tímto označením představíte? Je to vedoucí u vás v práci? Jste to vy jako podnikatel? A musí být podnikatel nutně lídrem? Nutně nemusí. Známe spoustu lidí okolo sebe, kteří podnikají, jsou více exekutivní a spíše se staví do role zaměstnance, a toho, kdo určuje směr, kdo je tím lídrem, představuje třeba nějaký jejich společník nebo CEO firmy.

Řekněme, že lídrem může být každý, i klidně někdo ve vašem okolí, koho znáte, kdo vás nějakým způsobem inspiruje, správně vám ukazuje cestu. Je pro vás vzorem. Kus lídra v sobě má každý z nás. A to nejen v podnikání, ale i v osobním životě. 

Jedna z ctností opravdového lídra je skromnost, která ale není vykoupena nesmělostí. I člověk s vizí, který zjistil, že jeho nápad je příliš veliký – tudíž budou na realizaci té vize potřebovat rozsáhlý tým lidí, a aby je dokázal vést, musí mít vlastnosti lídra. A pro někoho to není přirozené. Je pro něj obtížné lidi řídit. A ve výsledku tito lidé zjistí, že dělají něco, co je vlastně nebaví. To je přesně ta fáze, kdy by měl podnikatel ustoupit a najít si lídra pro svůj tým, který bude mít zkušenosti a stejné hodnoty jako on. I to je znak dobrého lídra.

Lídr je ten, který je inspirací pro druhé, aby neměli strach snít, chtěli se učit novým věcem, měli touhu růst a chtěli být přínosem pro společnost. A to platí nejen v podnikání, ale i v osobním životě. Perfektně se to osvědčuje například ve sportu. Lidé vás jako lídra ve sportu musí respektovat, vidět přínos vašeho velkého výkonu, a vy často musíte upozadit sami sebe vůči celému týmu. Lídři jsou tu od nepaměti. Někdo je vůdčí typ od přírody, ale dá se to i naučit. Velká spousta skvělých manažerů má zkušenosti právě z vrcholového sportu, kde se této lídrovské průpravě učilo.

Co dělají dobří lídři? Především jsou sví. Na nic si nehrají. Dokáží vzbudit a vytvořit respekt. Jsou vnímaví a učí se z chyb. Umějí žádat o zpětnou vazbu.  Lídři jsou aktivní – vymyslí a vyvolají akci, která zákonitě přináší další reakce. A dokáží upřednostnit ostatní – tím vytváří tým. Moc dobře vědí, že sami zkrátka nemohou všechno zvládnout. Lídr by měl jít příkladem. Zároveň je úkolem lídra vytvořit pro své lidi bezpečné prostředí. Lidé vám pomáhají s naplněním vaší vize – to oni se musí cítit bezpečně. Úkolem lídra rozhodně není v zaměstnancích probudit strach (z práce). Neřídí lidi strachem, ale podněcuje je k růstu. Když nerostou lidi, neroste firma.

Lídr důvěřuje. Spousta rádoby lídrů pouze štěká rozkazy, deleguje úkoly a kontroluje zaměstnance. Když ale lídr důvěřuje, lidé mohou pod jeho vedením vyrůst. Je to úplně stejné jako s vašimi dětmi. Vedete je, aby mohli řádně vyrůst. Netrestáte je. Když lidi začnete z pozice lídra trestat, začnou se oni bát vyrůst. Velká spousta organizací funguje strachem a nátlakovým způsobem. Nevytváří důvěrné prostředí. Lídr vytváří firemní kulturu.

Není důvěra, není vztah. A k vytvoření vztahu je zapotřebí naslouchat. Lídr neposlouchá, vůdce především naslouchá. Méně mluví a více naslouchá. Protože abyste mohli lidi pod sebou řídit, tak je potřebujete poznat. Nelze řídit to, co neznáte. A lidi poznáte nasloucháním. K tomu vám skvěle dopomůže typologie osobností, abyste dokázali rozlišovat povahy lidí ve svém týmu. A podle toho k nim přistupovat. 

Praktický tip: Až budete sedět před zaměstnancem a budete chtít zvednout jeho výkon, tak pokud spolu vedete dialog, všimněte si při jeho mluvení děje ve vaší hlavě. Často se děje to, že člověk proti vám ještě ani nedomluvil, a vy už v polovině jeho věty víte svoji odpověď. Jen zdvořile čekáte a nevnímáte, co vám říká, jen aby už byl zticha a vy mu sdělili svoje. Chyba! Nevzniká naslouchání, ale domněnky. Je dobré nechat člověka na druhé straně dokončit myšlenku a zůstat pár vteřin zticha. Ukotvíte si předanou myšlenku a třeba zaslechnete něco, co kompletně na danou věc vrhne nové světlo. Naprosto stejně to funguje při obchodním jednání. Ticho je to, co potřebujeme. Dává oběma stranám najevo sebejistotu. A díky maličké chvilce ticha se můžete dozvědět něco, co jinak ne, když byste ihned argumentovali.

Tým je jako rodina – tak by na své kolegy a svůj tým zaměstnanců měl pohlížet skutečný lídr. Nezajímat se pouze o čísla a výsledky, ale i o ně samotné. Jestli je třeba něco netrápí. Lídr by měl svým lidem přát a především nezávidět úspěchy. Radovat se z nich. Stejně jako s dětmi, kdy se radujeme za každý úspěšný počin své ratolesti. Rostete s nimi a rostete společně. Nikdy by člověk jako lídr neměl upřednostňovat své zájmy nad zájmy skupiny (své pracovní rodiny). Lidé pak poznají, že nenásleduje celkovou vizi, kterou oni chtějí pomoci naplnit, ale pouze své ego.

Lidé nejsou uhlí. Jak tomu porozumět?

Existují 2 typy lídrů. Jedni koukají na lidi na zdroje – vytěžit, dostat z nich co možná nejvíc a zahodit. To jsou špatní lídři. Ti druzí vnímají lidi jako zdroje k pomoci naplnění vize, nepřistupují k nim jako k hadru, jehož úlohou je být vyždímaný. Přistupují k nim s péčí. Jako se svojí rodinou. Ne jen využít jejich energii a zahodit. Na svůj růst pěstujeme zdroje. Jaké zdroje? Lidi, peníze… Ale člověk není něco, co můžeme vyčerpat. Jsou naší energií. Esencí. Lidi v našich týmech jsou energií k naplňování vize.

Lídr využívá peníze pro růst. Člověk obvykle chce naplnit vizi a získat peníze. Využívá lidské zdroje (svůj tým) jako komoditu, aby mohl růst hospodářský výsledek firmy. Správný lídr využívá ale finanční prostředky k tomu, aby rostli lidé ve firmě – tím pádem roste i firma. Investuje peníze do svých lidí. Krásný příklad takových investic do zaměstnanců je Simona Kijonková v Zásilkovně.

Lídr neobětuje lidi pro čísla. Správný lídr upřednostní růst lidí před čísly. Spousta špatných lídrů má čísla na 1. místě a lidi vnímá jako vyždímatelné zdroje. Ale lidé ve vašem podniku jsou zdrojem energie.

Samozřejmě nesmíte zapomínat na základní fakt, a to, proč podnikáte. Abyste vytvářeli zisk. Investovat do lidí i do sebe je skvělé, ale firma musí být v první řadě jednoznačně zisková. Správný lídr vytváří krizové rezervy, investuje s rozumem. Spousta podnikatelů prochází krizí. Obzvlášť v této době. Simona Kijonková vytvořila s příchodem horších časů krizový štáb. A jako první myslela na lidi. Nepropouštěla kvůli finančním propadům. Zodpovědně nepropustila žádné zaměstnance a krizi překačkala se svými lidmi. Ale mohla si to dovolit právě díky krizové rezervě. Bez ní by to nešlo.

Pokud vás tématika lídrů zajímá hlouběji, doporučujeme si přečíst knížku o lídrech od Simona Sinka – Lídři jedí poslední. Používá v ní spoustu zkušeností z vlastní praxe a z příběhů. Vysvětluje, proč máme jako lidé lídry a následovníky.

Příště vás různými technikami, tipy a radami připravíme na obchodní schůzku. Naslouchejte svým lidem a výsledky se dostaví. Lídr vidí dál do budoucna, zatímco vizi už v přítomnosti začíná tvořit. Mějte se krásně.