Data, která vás dokonale připraví na obchodní schůzku

BYZNYS RÁNO. Tak se jmenuje živé vysílání na sociálních sítích improovio.cz, ke kterému vás každé pondělí ráno zvou od 9:00 Lukáš Eder společně s Davidem Kolářem. I tentokrát se vám pokusí vlít pozitivní krev do žil svojí diskuzí a úspěšně nastartovat do nového týdne. Pokud máte na tento týden domluvenou obchodní nebo pracovní schůzku, v dnešním tématu se dozvíte pár užitečných tipů, jak se na ni co nejlépe připravit.

Proč bychom se vlastně měli řádně připravovat na obchodní schůzku? Příprava nám jednoznačně poskytuje cenou výhodu. Pokud věnujeme dostatek času přípravě, shánění informací, prověřování a upřímnému zájmu dozvědět se něco o člověku, se kterým chci obchodovat, vliv na průběh schůzky a především její výsledek může být nepředstavitelný. Příprava nám pomůže schůzku lépe vést. Pomůže nám se snadněji zorientovat. „Střílet ostrými náboji.“ Ale připravovat se nepotřebují pouze obchodníci.

K vám do firmy přijede na obchodní jednání muž. Vystoupí z luxusního auta a přichází v drahém obleku. Na ruce se mu blyští značkové hodinky. Čiší z něho úspěch, sebejistota a prosperita. První dojem – perfektní. A výsledek prvního, tak skvělého dojmu, zapříčiní, že uděláte obchod.

Po šesti měsících spolupráce zjišťujete, že máte spoustu faktur po splatnosti, ze kterých jste už samozřejmě zaplatili DPH. Teprve po tomto čase zjistíte, že firma, se kterou jste navázal spolupráci, se potýká s finančními problémy a faktury má zpožděné všude možně. Objevíte, že luxusní auto bylo na leasing, nebo dokonce narazíte na negativní ohlasy v médiích.

Takže ano, připravovat se na schůzku nepotřebují pouze obchodníci, když chtějí někomu něco nabídnout a prodat. Připravovat by se měli všichni podnikatelé. Získávat data o firmách a lidech, kteří se mnou chtějí spolupracovat, o budoucích pracovnících, ale i o konkurenci.

Jako první mi správná příprava přinese obrovský náskok před ostatními ve vedení schůzky. Dále mi poskytne souvislosti – mediální zmínky, přehled dotací, ziskovost firmy, kdo jsou další společníci a mnoho dalších. Přípravou se od klasických dobrých obchodníků odlišíte jedním skvělým dojmem – profesionalitou.

Hodinové schůzce by mělo předcházet alespoň 20 minut přípravy.

Jak na to? Co hledat a kde to najít?

MERK

Placený nástroj, díky němuž si můžeme najít souvislosti k navázání diskuze. Ve videu vám David Kolář názorně a do detailu ukáže, jak si vyhledat nejrůznější podrobnosti, díky nimž si vykreslíte dokonalý obrázek o společnosti a osobě, se kterou máte jednat.

V Merku se můžete podívat na vazby, kde se zobrazí i pracovní historie subjektů. Najdeme tam i informace o předchozích firmách konkrétních jednatelů. Užitečná je i záložka media. Tam se vám zobrazí, co o společnosti media publikovala. Dokážete zde najít, zda firma náboruje nové lidi, což svědčí a tvoří obrázek o jejím růstu. V neposlední řadě tam můžeme objevit, třeba jakým autem jezdí jednatel, se kterým zamýšlíte jednat. Hned máte nit hovoru.

Jak můžete vidět ve videu, zjistili jsme informace o zakázkách, finanční data, záznamy o dotacích, výpis pracovních nabídek… a to vše jen lusknutím prstu.

Co dalšího ještě zjistit před schůzkou? Všichni jsme nějakým způsobem aktivní na sociálních sítích, což je další studnice informací. Je potřeba se zamyslet, jak této studnice využiju ke schůzce. Zde přichází na řadu… 

LinkedIn

Ze sociální sítě dokážeme vyčíst orientační kvantitu odběratelů, fanoušků, zákazníků… rozsah oblíbenosti. Rozhodně doporučujeme shlédnout minimálně 5 posledních příspěvků, klidně i více. Ze sociálních sítí se dozajista dozvíme o koníčcích daných lidí, o práci, co a jakým způsobem píšou, co dělají ve volném čase, s čím sympatizují… Podle sociálních sítí často odhalíme lidské hodnoty. Sdílí to, co je jim blízké. 

A to je nápomocný nástroj nejenom při obchodních schůzkách, ale i třeba na přípravu k pracovnímu pohovoru, ať už se o práci ucházíte nebo ji nabízíte. Pokud neobchoduju, ale podnikám, podnikám v MLM… nezávisle na druhu činnosti vždy projedu Instagram, Facebook, LinkedIn, Google. Tam na sebe lidé mnohdy prozradí víc jak v Merku. Každý příspěvek na sociální síť je je typem propagace, očekávající „like“ nebo komentář – takzvaný první „social touch“ před kontaktováním a domluvením schůzky.

Google

Další užitečný, jednoduchý a krásně přístupný nástroj, ze kterého si můžeme vytahat data a vytvořit témata, která můžeme poskládat do obchodní schůzky.

Model: 

  1. Přijdu na obchodní schůzku a začnu: „Co vy vlastně děláte? O čem to vlastně je, v čem to vlastně podnikáte? Výsledek schůzky – sám jsem si zavřel dveře.
  2. Přijdu na obchodní schůzku a začnu: „Koukal jsem, že jste v posledním vašem příspěvku mluvil o dlouhodobé krizi…“ Výsledek schůzky – máte téma, máte náskok a vedete ji.

Jakmile schůzku vedete, druhá strana se musí cítit bezpečně. Protože správný lídr vytváří bezpečné prostředí.

  1. Pokud firma roste: „Je neuvěřitelné, jak jste přes těžkosti dnešní doby dokázal, že vaše firma nadále roste, že dokonce nabíráte nové lidi…“ Výsledek – druhá strana se cítí bezpečně, otevírá se vám a následuje bohaté rozpovídání. Možnost obchodu se značně zvýšila.

Pamatujte si:

Důležité a prvořadé je vzbudit dojem, že se zajímáme. Druhá strana dostane daleko větší chuť obchodovat. Pokud se řádně nepřipravíme na schůzku, vyvoláme dojem, že nám protější strana nestojí za to, abychom si o něm něco zjistili. A tady se nám to zaručeně vrátí. Druhé straně rozhodně nebudeme stát za to, aby s námi obchodovala.

Data v dnešní sociální době ovládají svět. Neměli bychom si umět ani připustit, že se v době, kdy kolem nás srší informace, nepřipravíme na schůzku. Žijeme v digitální době. Digitální stopa, která tu po nás zůstává, nám může pomoci se zorientovat, mít náskok a střílet ostrými náboji. Nebojte se dat, jsou tu pro vás. Mějte se krásně.