Hrát fair play, nebo vracet úder stejnou mincí?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V minulém podcastu jsem mluvil o lidských touhách, které v zásadě rozhodují o počtu našich zákazníků. Podělil jsem se v podcastu také o dvě zprávy mých posluchačů, Natálie a Josefa. A právě Josef mi ve své zprávě položil ještě jeden dotaz, který jsem v podcastu nezmiňoval a na který bych reagoval až v dnešním díle. Zajímal by mě ale určitě i názor dalších posluchačů na otázku, kterou řeší Josef Michálek ve svém podnikání. Podcasty Myšlení na vrchol i náš web improovio.cz by totiž měly být vždy především o vás. Přál bych si, aby zde vznikla komunita lidí, kteří se budou ochotni navzájem podporovat a pomáhat si k pozitivní změně v životě. Myslím si, že v současné době, kdy spousta lidí není ve vůbec jednoduché situaci, je to potřeba víc než kdykoliv dřív.

Pojďme ale k dotazu, který mi položil Josef. Jak už jsem říkal v minulém podcastu, tak Josef je podnikatel, který působí v oblasti služeb, konkrétně v oblasti servisu výtahů. To je poměrně dost specializovaná a specifická činnost a možná si říkáte, jaký dotaz by mohl mít zrovna na mě. Jedná se o to, že Josef několik let spolupracoval s jinou servisní firmou, pro kterou zajišťoval servis výtahů jejich zákazníkům. Ta firma mu po několikaleté spolupráci vypověděla servisní smlouvu, což není nic neobvyklého, to se běžně v podnikání děje. Ve smlouvě má Josef uvedeno, že po dobu dvou let od ukončení nesmí oslovit jejich zákazníky s konkurenční nabídkou. Je to v zásadě něco jako konkurenční doložka, kterou si někteří podnikatelé chrání své kontakty, aby jim je neodnesl jejich zaměstnanec ve chvíli, kdy podá výpověď. Tohle vše, co jsem právě popsal, je poměrně normální a standardní situace. Josef mi také napsal, že nemá problém s ukončením smlouvy a dodržením veškerých jejich podmínek, tak jak bylo sjednáno. Problém se ale vyskytl trochu jinde. Ona společnost, se kterou Josef Michálek několik let bez problémů spolupracoval, začala kontaktovat jeho zákazníky a snažila se jim nabídnout výhodnější konkurenční nabídku. 

V zásadě ta firma nic neporušila a v podnikání je přece naprosto běžné, že se snažíte získat nové klienty. Každý dobrý obchodník se snaží vyhledat a oslovit nové zákazníky, zjistit jejich potřeby a možná je i přetáhnout na svou stranu. Někdo zkouší zákazníky přetáhnout na základě lepších cenových podmínek, někdo zase zkouší přidat nějaké služby navíc. To je v podnikání naprosto běžná praxe. Josefa ale trápí otázka, zda je fér, aby společnost, se kterou léta bezproblémově spolupracuje a která si smluvně chrání, aby kontaktoval jejich klienty, začne okamžitě po ukončení spolupráce dělat přesně to, co by se jí samotné nelíbilo. Přijde vám to fér? Je morální, aby se někdo takto choval a snažil se přetáhnout zákazníky, se kterými už léta spolupracujete?

Josef mi psal, že ani nemá tolik strach, že by přišel o některé klienty, a to i přesto, že by jim možná někdo nabídl lepší cenu. Dívá se na své podnikání dlouhodobě, a proto jej staví na co možná nejlepších vztazích se svými zákazníky. Nepřijde mu ale morální, aby se někdo, s kým léta spolupracoval, začal podobně chovat, a proto se mě ptá, jak bych začal reagovat v této situaci já. Zajímá mě určitě i váš názor, možná že někdo z posluchačů má s podobnou situací zkušenosti, tak pokud byste se o ně chtěli podělit, můžete tak učinit například komentářem na našich sociálních sítích.

Mě vlastně napadají tři scénáře, kterými by mohl Josef na tuto situaci reagovat. První situace je, že bude dělat mrtvého brouka, bude celou věc ignorovat a spoléhat se na to, že má se zákazníky dost dobré vztahy, takže je nějaká konkurenční nabídka jen tak nezlomí. Je to ale dobře? Dělat, jako že se nic neděje? A co si konkurence dovolí příště, když ví, že si necháte vše líbit?

Druhá věc, co by možná napadla i někoho z vás, je oplatit jim stejnou mincí. Jasně, Josef má ve smlouvě napsáno, že nesmí dva roky kontaktovat jejich zákazníky. Ale z druhé strany, co si budeme povídat, „švejkování“ je v těchto ohledech spoustě lidem blízké a obejít tento odstavec ve smlouvě, skrze nějakou jinou společnost, není zas tak složité. Opět mě ale napadá, je snad tohle řešení? Jaký by to mělo výsledek? Já jsem jednoznačně názoru, že zlo plodí ještě větší zlo, a jestli se někdo začne chovat nemorálně nebo nekorektně, tak tím, že mu začnu oplácet stejnou mincí, docílím jedině výsledku, že se mi to časem vrátí a s pořádným přídavkem. Jednoduše pokud se mi nelíbí, že se někdo ke mně začal chovat nevhodným způsobem, tak to rozhodně nevyřeším tím, že se k němu začnu chovat stejně. A tohle rozhodně neplatí jen v podnikání. Tímhle se snažím řídit i ve svém životě. Často to opakuji také svým dětem, když jim třeba někdo ublížil nebo mají pocit nějaké nespravedlnosti a já vidím, že se v nich probouzí jakýsi nával vzteku a touha po pomstě. Vidím na nich, že mají touhu oplatit to druhému stejnou mincí. Já se jich ale zeptám: „A co tím získáš? Udělá ti dobře, když také někomu ublížíš? Není lepší se chovat k ostatním tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě, a pokud se někdo chová k tobě nevhodně, tak si o tom s ním promluvit s chladnou hlavou?

A co si o tom myslíte vy? Pokud bych já byl v kůži Josefa Michálka, tak bych se zachoval přesně tak, jak to učím své děti. Dohodl bych si s konkurencí nějakou schůzku, jednání s chladnou hlavou, a na rovinu se jich zeptal, proč mají potřebu oslovovat moje dlouholeté zákazníky, když si sami dávají do smlouvy, že to já nesmím dělat jim. Vlastně to vidím jako třetí a nejlepší řešení, při kterém mohu jedině získat. Konkurenci mohu ukázat, že se jich nebojím, a rovnou se jich zeptat, zda mají potřebu pouštět se do nějaké cenové války. Z druhé strany – třeba ke konkurenci nastoupil nějaký nový obchodník a možná nemá tušení, že se chová nevhodně. Těch možností je určitě víc, ale za mě mi nejvýhodněji pro všechny strany vychází varianta jednat na rovinu a s chladnou hlavou. 

Tolik tedy dnešní podcast. Jak jsem už několikrát zmiňoval, tak budu rád, když se podělíte i vy o svou zkušenost nebo jinou radu. Jak byste se zachovali, pokud byste se ocitli v kůži pana Josefa Michálka? Ideální bude, pokud napíšete komentář na naše sociální sítě. Můžeme na toto téma klidně vytvořit diskusi a vzájemně se inspirovat. Moc se těším na vaše zkušenosti a zprávy, a pro dnešek už vám přeji úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder