Pět tipů pro aktivní koncentraci a vstupování do flow

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Jste schopni si uvědomit, kdy naposledy jste vstoupili do své vlastní zóny optimálního fungování, ve které jste byli schopni podat nejlepší výkony, maximální kreativitu a ztráceli přehled o čase? Pamatujete si, kdy jste se dostali do svého flow? Vědci se těmito stavy naší osobnosti zabývají již desítky let a dnes máme řadu studií, které nám dokazují, že ve chvíli, kdy jsme schopni vystoupit mimo své vědomí a hluboce se ponořit do nějaké činnosti, jsme také schopni podávat v tomto stavu ty nejlepší výkony. Pokusů, jak se do těchto stavů uměle dostat, už bylo provedeno opravdu spoustu. Vědci podávali lidem psychedelické látky v různých dávkách, elektromagnetickými impulsy zkoušeli dočasně vypnout funkci prefrontální oblasti našeho mozku, která je nejaktivnější právě ve chvíli, kdy vědomě nad něčím přemýšlíme. Zkoumali ale také přínos meditací nebo dechových cvičení. Výsledky těchto různých studií s jediným cílem, zjistit přínos stavu flow pro naši výkonnost a kreativitu, byly vesměs totožné. V momentě, kdy byli lidé schopni dosáhnout tohoto stavu mysli, podávali ty nejlepší výkony.

Myslím si, že velmi trefně tento stav popsal i Cal Newport, který řekl: „Zdá se, že lidé jsou v nejlepším stavu svého bytí, když jsou hluboce ponořeni do něčeho náročného, do nějaké výzvy.“ Autor knihy Hluboká práce se soustředí právě na to, jakým způsobem dosahovat hluboké práce v době rozptýlení. Protože právě nekonečné rozptýlení, které je okolo nás volně k dispozici, je to, co nám nejvíce brání dosahovat zóny optimálního fungování, kdy je každý z nás schopen podávat ty nejlepší výkony.

Vědce tento stav mysli natolik fascinuje, že se aktivně zajímají o to, zda je možné takové stavy uměle vyvolávat, a dostávat se tak do flow, když to zrovna potřebujeme. Já osobně nejsem úplným přívržencem umělého vyvolávání těchto stavů pomocí nějakých látek a spíše jsem se zajímal o to, jaké kroky můžeme dělat, abychom se dostávali do flow co nejpřirozeněji a nejčastěji je to možné. A dnes bych se rád podělil o pár tipů, co k tomu mohou pomoci i vám. 

Jedna z věcí, které nám nejvíce brání dostat se do flow, jsou naše emoční bloky. Je to něco, na co musíme neustále myslet a co nám brání se plně soustředit i koncentrovat, i když bychom toho rádi dosáhli. Takovým emočním blokem může být například nepříjemná kritika na sociálních sítích, nějaký hate. My jako lidé bereme obecně kritiku příliš osobně, vaří se to v nás a jsme schopni o tom přemýšlet i hodiny a dny. Zatímco když nás někdo pochválí? Tak na to zapomeneme i do hodiny. Emočním blokem pak může být i nějaká jiná situace. U vrcholových sportovců například zranění nebo i hra s někým, o kom si myslíme, že je lepší, protože nás už v minulosti několikrát porazil. A právě přítomnost tohoto stavu, tohoto emočního bloku, nám nejvíce brání dostat se do stavu flow a neřešit, zda na druhé straně kurtu stojí světová jednička, nebo nějaký začátečník. Proto je tak důležité dokázat se svých emočních bloků zbavit, než se ponoříte do hluboké práce. Pomoct vám k tomu může například pravidelné žurnálování, psaní deníku, kam prostě vysypete vše, co vás trápí a brání vám se soustředit. Když si občas dokážeme takto vyčistit hlavu, je to ta největší pomoc. Je to trochu podobné jako na sezení u terapeuta, kterému se svěříte se všemi těžkostmi, co tíží vaši mysl. Vlastně už jen to, že se někomu svěříte, vám tak nějak uleví. K odstranění těchto bloků vám ale může pomoci i krátká meditace nebo nějaká jednoduchá dechová cvičení, která si uděláte, než se pustíte do práce. 

Důležité je také sledovat sám sebe a uvědomit si, že každý jsme prostě jiný. Někdo snáz dosahuje nejlepších výsledků brzy ráno, někdo zase během dne a někomu jinému vyhovuje pracovat pozdě v noci. Každý z nás je originál a nic nejde generalizovat. Zaměřte se proto víc sami na sebe a méně na to, co a jak to dělají ostatní. Zkuste si pak vytvořit své denní rutiny podle toho, kdy a v jaký čas se vám nejlépe pracovalo a kdy jste dosahovali těch nejlepších výkonů. 

Prokrastinaci, tedy chorobné odkládání úkolů a nemožnost ponořit se do hluboké práce a začít se soustředit, nejčastěji přikládáme za vinu rozptýlení, které je okolo nás. Faktem je, že dnes žijeme v době plné rušivých elementů. Pracujeme ve velkých open spacech, jsme neustále vystavováni různým notifikacím a reklamám na internetu, nebo sociálních sítích. Pokoušet se vypnout všechny tyto rušivé elementy by pro nás bylo velmi náročné a myslím si, že v dnešní době prakticky nemožné. Proto bychom se měli naučit tyto rušivé elementy vědomě ignorovat. Naučit se ignorovat rozptýlení si dovolím označit jako jednu z nejpodstatnějších výzev, kterou bychom měli přijmout, pokud se chceme sami dostávat do naší zóny. Co uděláte jako první, když ráno otevřete oči? Většina z nás většinou sáhne po mobilním telefonu, zkontroluje statusy na sociálních sítích, zprávy a e-maily. A co myslíte, že by se stalo, pokud byste tuto činnost udělali za hodinu? Přišli byste o něco? Zkuste pro začátek zkusit vědomě ignorovat svůj mobil na nočním stolku po probuzení. Kontrolou všech zpráv a notifikací na mobilu v sobě podporujeme reaktivní chování, kdy více reagujeme na akce jiných lidí a méně se věnujeme své akci. Ignorovat rozptýlení je vědomá volba, a pokud si ji sami zvolíte, mnohem snáz se budete soustředit na to, co doopravdy chcete, a snadněji se dostanete do stavu flow. 

Spousta z nás, když už se dostaneme do toho nejlepšího stavu fungování a jsme plně koncentrováni, pohlceni tvůrčí činností, nechceme s ní přestat, dokud ji nedokončíme. Ale ať chceme, nebo ne, jednou přijde únava a baterky nám stejně dojdou. Dobrým tipem, který vám bude pomáhat vrátit se vědomě do nějaké tvůrčí činností, by mohla být rada od spisovatele Ernesta Hemingwaye. Ten se při psaní svých románů řídil pravidlem, že v nejlepším je třeba přestat. Všiml si totiž, že když v jeden den dokončil příběh, na kterém pracoval, bylo pro něj velmi náročné druhý den jednak znovu začít a také znovu se dostat do stavu hluboké práce. Proto se řídil pravidlem, že nesmí ukončit den s kompletně dodělanou prací. Myslím, že tohle se dá aplikovat jak při jakékoliv tvůrčí činnosti, teď mě napadá například nějaké programování, tak ale klidně i ve sportu. Ve chvíli, kdy se cítíte na vrcholu a máte neuvěřitelnou chuť jít dál a pořád makat, je pro váš zítřek nejlepší teď přestat a jít si odpočinout. Další den se pak snadněji znovu naladíte na vlnu. 

No a v neposlední řadě, co bude také formovat vaši soustředěnost, koncentraci a vůbec schopnost dostávat se pravidelně do stavu flow, je naučit se pracovat se svým volným časem. Spousta z nás by ráda měla méně práce, povinností a více volného času. Jak ale s tímto časem potom naložíme a jak je využíváme? Většina lidí neví, jak s volnými chvílemi naložit, a tak je využívají pro své rozptýlení a utíkají se od svého vědomí ustavičným zíráním na televizi, alkoholem, drogami nebo hodinami na sociálních sítích. V práci máme většinou nějaké povinnosti, priority a cíle. A tak čas věnovaný práci jsme schopni nastavit tak, abychom tyto cíle plnili. Zkuste si nastavit tyto priority i pro svůj volný čas. Úspěšní lidé se naučili vnímat svůj volný čas jako jeden z mála momentů, které mohou věnovat sami sobě a svému růstu. A ne jen zábavě a rozptýlení. Samozřejmě neříkám, že je něco špatného na tom, občas se pobavit a zabavit, i to je zapotřebí. Úspěšní lidé si uvědomují, že vyhnout se rozptýlení ve svém pracovním čase je stejně důležité jako ve volném čase. Opět jsou to spojené nádoby, které se navzájem ovlivňují, a pokud nebudeme trénovat svou soustředěnost ve volném čase, těžko se ji naučím v čase, kdy chceme být produktivní. Spousta z nás neví, co s volným časem, naplánujte si tedy i ten a řekněte si, kdy se chcete nechat jen rozptýlit a pobavit, a kdy se chcete zaměřit na svůj růst a rozvoj dalších dovedností. 

To vše bude pomáhat i vám dostávat se co nejčastěji do stavu flow, využívat své sexuální energie, o které jsem nedávno mluvil, a tím maximalizovat svůj potenciál a naplňovat i svou osobní vizi. Věřím, že se vám to podaří, a pokud máte i jiný tip nebo zkušenost, co vám pomáhá pravidelně vykročit mimo komfortní zónu a dostávat se do stavu, kdy ztrácíte přehled o čase, budu moc rád, když se o to se mnou podělíte a budete i vy inspirací pro posluchače podcastu Myšlením na vrchol. Těším se na to, díky za vaše zprávy a doufám, že i dnes budete mít úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder