Jak růst a objevit své skryté talenty díky sebereflexi?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Sebereflexe. Jednoduchý a  účinný nástroj, který nám bude pomáhat zvyšovat naše sebevědomí. A díky tomu, že se naučíme používat sebereflexi, tak nejen že si dokážeme zvednout příliš nízké sebevědomí, ale budeme ho udržovat na zdravé hladině. Díky sebereflexi se z nás nestane egoistický namistrovaný maniak, co si o sobě myslí, že je dobrý úplně ve všem, a slovo pokora neumí ani vyslovit, natož aby pro ni našel místo ve svém životě. 

Osobně si myslím, že umění sebereflexe je tak důležitá dovednost, že by to měl být jeden ze základních nástrojů, které by nás měli naučit používat už na základní škole. Já si bohužel nepamatuji, že by nás něco podobného na škole učili, naštěstí se ale doba posunula a vím, že dnes na některých školách se sebereflexí u dětí už aktivně pracují. Mluvím teď z vlastní zkušenosti, protože ve škole, na kterou chodí naše děti, pracují se sebereflexí pravidelně a vedou tím děti k tomu, aby si uvědomovaly, co se jim podařilo, ale samozřejmě i to, co se jim nepodařilo. Díky tomu v nich tak už od dětství pěstují schopnost analyzovat svůj pokrok, vidět v čem, se zlepšily, co je bavilo a nebavilo. Ptají se dětí, jaké pocity zažívají u činností, které dělají. Když se jim podaří něco, co pro ně bylo dřív problém, zajímají se, co bylo motivem, díky kterému se v dané věci dokázaly zlepšit. Děti tak samy objevují své talenty i své slabé stránky. Nebojí se dělat chyby, nemají tolik potřebu srovnávat se s druhými, ale více samy se sebou. Dokážou říct, v čem jsou dobré, co by chtěly dělat a v čem by se chtěly zlepšit, a právě to, že díky sebereflexi zjistí, v čem se skutečně zlepšily, je pro ně samotné mnohem větší odměna, než když jim učitelé píšou jedničku do žákovské. Nechodí tak do školy kvůli tomu aby získaly jedničku. Těší se tam, protože samy vidí, jak se zlepšují, jak rostou. A je to hlavně díky tomu, že si dělají pravidelnou sebereflexi. 

I já sám vzpomínám, jak mi sebereflexe pomohla zvítězit v boji s nadměrnou obezitou, se kterou jsem se potýkal od svých pětadvaceti let. Úspěšně se mi to podařilo až tehdy, když jsem se přestal porovnávat se svým okolím a když jsem přestal dělat věci jenom pro nějakou jednorázovou odměnu. Když jsem začal pravidelně pozorovat sám sebe, zamýšlel se více nad svými sny a hledal cestu, jak jich dosáhnout, snadněji jsem i dokázal na tu cestu vykročit. V mém případě bylo pro mě velmi důležité začít si měřit jednotlivé a drobné pokroky, a nezaměřovat se jen na své cíle. Například když jsem si dal za cíl zhubnout za rok 50 kg, nesledoval jsem tak moc, kolik kilogramů pravidelně hubnu. Našel jsem si například pětikilometrovou trasu, kterou jsem začal pravidelně chodit s nordic walking hůlkami a sledoval jsem jen, jak se zlepšuji a jak se u toho cítím. Stejně tak jsem se zaměřoval více na to, jaké jídlo jím, kolik ho jím a jak se cítím během dne. 

I takto jednoduše můžete ve svém životě začít používat sebereflexi. Důležité je začít pozorovat sám sebe. Všímejte si, jaké pocity zažíváte u jednotlivých činností. Věnujte se pravidelně tomu, co se vám povedlo a nepovedlo, a zkuste přijít na to, proč se vám něco daří víc a něco míň. Snadno tak můžete objevit své skryté talenty a slabé stránky, co vás jen připravují o čas. Ptejte se sami sebe, co vás dovedlo k tomu, že jste byli schopni odevzdat nějakou práci včas nebo si jít třeba zacvičit. Zajímejte se ale také o to, proč se vám něco nepodařilo. Můžete snadno objevit něco, co se vám bude opakovat při různých úkolech a činnostech, které končí selháním, a jednoduše tak objevíte důvod svého pravidelného nezdaru.

Ve chvíli, kdy jsem začal praktikovat sebereflexi na denní bázi, bylo pro mě velmi snadné přestat kouřit. Díky pravidelné sebereflexi jsem si totiž připomínal důvod, pro který jsem se rozhodl přestat s kouřením. Všiml jsem si postupně toho, že jsem schopen udělat víc práce nebo že mi najednou lépe dýchá. Že ráno nevzbudím půlku domácnosti svým nikotinovým kašlem. I takto drobných kroků si můžete při sebereflexi všímat. A ve chvíli, kdy si jich budete schopni všímat a připomínat si je, budete schopni sami sebe skrze tyto drobné a postupné kroky vést k velkým výsledkům. 

Sebereflexi je třeba ve svém životě aplikovat na denní bázi. Nedávno jsem zde mluvil například o knize Metoda Bullet Journal. Pokud jste se do ní začetli a začali s osvojováním této efektivní metody plánování, tak zařadit do tohoto procesu sebereflexi už bude velmi jednoduché. V této metodě se pravidelně věnujete plánování svého dne, bude tedy jednoduché udělat si každý den krátkou schůzku sami se sebou. Můžete to ale dělat i při rutinních činnostech, třeba ve sprše nebo při jízdě autem. Mnohem efektivnější však je, když si k tomu sednete třeba jen na pár minut a napíšete si své myšlenky a pocity do diáře. Zvýšíte tím dopad sebereflexe na výsledky ve vašem životě. 

Najděte si hlavně to, co vám bude vyhovovat, někomu bude třeba stačit udělat schůzku sám se sebou na denní bázi třeba jen v mysli při sprchování a pak si na konci týdne sednout na půl hodiny a vše si sepsat a analyzovat. Někdo si zase rád sedne každý den, třeba každé ráno, a udělá ze sebereflexe svůj ranní rituál, kterým nakopne svůj den. Každý z nás je prostě originál a každému vyhovuje něco jiného. A já budu moc rád, když mi třeba sem na web napíšete, co vyhovujeme právě vám nebo zda máte nějaké zkušenosti se sebereflexí a jaké dopady měla na váš život. Díky moc za vaše zprávy, těším se na ně a pro dnešek už vám přeji úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder