Proč nám příliš optimismu a příliš velké ambice více škodí, než prospívají?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes


Na konci každé epizody vás vyzývám, abyste se nebáli mi napsat zpětnou vazbu, abyste přijali pozvání ke mně do podcastu Myšlením na vrchol a zkusili třeba inspirovat mé posluchače. V posledním rozhovoru jsem si povídal s Lenkou Marešovou, která už 15 let podniká a společně se svým manželem vede malé klenotnictví ve Znojmě. Jestli jste rozhovor náhodou neslyšeli, rád bych vám jej doporučil, stačí jen překliknout na předchozí epizodu. Alespoň za mě z toho rozhovoru cítím velké množství pozitivní energie, které má Lenka jednoznačně na rozdávání.

Víte, docela mě překvapilo, jak velkou radost jsem Lence udělal. Než jsme začali nahrávat, Lenka mi říkala, že vůbec nečekala, že bych jí mohl odpovědět a rozhovor s ní udělat. First Class a Business Leaders čte prý už docela dlouho a říkala si, že u nás je místo pouze pro ty megaúspěšné, co vybudovali velké firmy. Tak co by prý tady měla dělat malá podnikatelka, jako je právě ona. 

Abych vám řekl pravdu, právě lidé, jako je Lenka Marešová, jsou pro mě osobně mnohem víc než kdejaký superúspěšný podnikatel, za kterým stojí obrovské výsledky. Samozřejmě i takoví lidé mě zajímají, protože si vždy říkám, co je žene za tak obrovským růstem a co vše takovému růstu museli obětovat.

 Mnohem bližší jsou mi ale úplně normální lidé, jako je právě Lenka, líbí se mi jejich skromnost a vidím v těchto lidech tu obrovskou hodnotu, kterou přinášejí celé naší společnosti. Proto bych vás chtěl, milí posluchači, dnes poprosit: jestli je tu někdo z vás, kdo jen trošku přemýšlí nad tím, že by se podělil o své zkušenosti a svůj příběh s dalšími posluchači podcastu Myšlením na vrchol, nemusíte se bát mi napsat. Není ani nutné dělat přímo rozhovor, pokud si myslíte, že nejste dobří řečníci. Stačí jen napsat zprávu na náš web businessleaders.cz nebo se podělit o svůj příběh do mého mailu eder@firstclass.cz

Pokud bych se ještě v krátkosti vrátil k rozhovoru s  Lenkou Marešovou, na mě Lenka působila velmi pozitivně a měl jsem z rozhovoru s ní moc hezké pocity a emoce. Taky jste se cítili tak nějak pozitivně naladěni, když jste slyšeli Lenčino vyprávění?

Myslím si totiž, že Lenka je úplně ukázkový případ toho nastavení mysli, o kterém ve svém podcastu tak často mluvím. Vždyť si jen vezměte, jak moc by si mohla stěžovat, a možná i oprávněně. Nemůže přece podnikat, nemůže dělat to, co ji živilo 15 let. Takovou dobu do něčeho vkládá kus sebe a svého srdce, a pak najednou ze dne na den má zavřeno. Přišla omezení, se kterými nikdo jen tak nepočítal, omezení, která mohou být pro mnoho podnikatelů zcela likvidační. A nejen těch drobných, jako je třeba Lenka se svým manželem, ta omezení hravě položí i mnohem větší hráče na trhu. 

Jak ale Lenka v rozhovoru správně řekla, stěžováním si a nadáváním ničeho nedosáhne, když bude nadávat, situaci rozhodně nezlepší, a už vůbec jí to neuhradí náklady, které se rozhodně nezastavily. Současně ale také nejde být jen nekonečně pozitivní, i to nám může ve výsledku více škodit než prospívat. Nic by se nemělo přehánět a ani přehnaný optimismus za nás náklady neuhradí. Je zapotřebí jednat, předpokládat během jednání pozitivní výsledky, ale nenechat se jimi ukonejšit. Říkat si, věřím, že to dobře dopadne, mám pozitivní mindset, je potřeba si udržet pozitivní mysl za každých okolností, je prakticky stejná hloupost jako nedělat vůbec nic a jen si stěžovat. 

To, co chci tímto podcastem říct, je, že se mi líbí, jak Lenka ke své situaci přistupovala a že dokázala v tomto velmi náročném období najít jak ten pozitivní úhel pohledu, tak i zároveň sama na sebe pohlížet tak trochu kriticky. Líbí se mi, že dokáže být vděčná za to, co jí celá tahle situace přinesla, že dokázala odhodit svoje ego stranou a říct si, no jo, tak holt bez e-shopu to nepůjde. Zmínila se totiž, že byla vždy zastáncem názoru, že šperky může prodávat jen ve svém obchodě, že v online prostředí nebo na sociálních sítích to prostě nebude fungovat. Mnoho podnikatelů, co podnikali tak dlouho jako Lenka se svým manželem, by si raději možná trvalo na svém, než aby přiznali, že se mýlili a že je po patnácti letech zapotřebí otevřít knihy a začít se učit tak trochu jiný způsob prodeje. 

Možná vám to připadá zcela logické a přirozené, ale už jsem se potkal s několika podnikateli a obchodníky, co prostě nechtějí uznat, že to bez online obchodu a online prodeje už nepůjde, a raději čekají, až se vše vrátí do starých kolejí, než aby začali něco dělat a možná přiznali, že neměli tak úplně pravdu a že už nic nebude jako dřív. 

Já chápu, že se jim do online světa moc nechce, ona to pro nezkušeného obchodníka opravdu není zase taková legrace, v online marketingu a v online světě snadno vyhodíte stovky tisíc korun oknem. Pokud to ale zvládnete a naučíte se v něm fungovat, možnosti vašeho podnikatelského růstu jsou takřka neomezené. A právě možná ta neomezená možnost potenciálního růstu v online světě je to, na co nejvíce narážíme a co se stává tím kamenem úrazu. I o tom částečně mluvila Lenka Marešová v rozhovoru.

Když totiž vidíme, jak velké možnosti máme, jak velkou cílovou skupinu můžeme oslovit, kam až můžeme vyrůst, snadno se tou představou neomezeného růstu necháme zlákat a začneme mít až příliš velké ambice. Najednou bychom chtěli vyrůst strašně rychle, najednou bychom chtěli sto tisíc followers na sociálních sítích a stovky nových objednávek každý den. Začneme myslet až příliš ve velkém, necháme se zlákat tou představou a jdeme za ní. Začneme utrácet obrovské peníze za online marketing jen proto, abychom rychle vyrostli a dosáhli svého velkého cíle. A právě přehnaná ambice může být paradoxně tím, co nás táhne k zemi.  

Já neříkám, že je to pravidlo. Na internetu lze opravdu vyrůst velmi rychle, ale musíte na ten růst být připraveni, mít na něj zkušenosti i prostředky. Vzpomněl jsem si v této souvislosti na přednášku Davida Koláře z konference Tajemství obchodu v minulém roce. David tam říkal, nechtějte být velkou rybou v oceánu, ale staňte se velkou rybou v malém rybníku. Online svět, to je takový oceán, ale i ten má své zátoky, moře a rybníčky, kam chodí stále ti samí lidé, které můžete oslovit a kteří vám budou pomáhat růst. A možná se časem stanete i tou velkou rybou v oceánu. Tak například Petr Casanova, který založil jak Business Leaders, tak i First Class, má dnes na svém Facebooku přes 320 000 fanoušků. Vytvořil tak největší komunitu lidí se zájmem o osobní rozvoj na českém internetu a spousta lidí to obdivuje. Málokdo z nich si ale uvědomuje, že Petr své fanoušky a čtenáře sbírá už deset let. Je v tom deset let Petrova času, kdy každý den píše článek na web a komunikuje se svými čtenáři. Je v tom prostě strašně moc práce, ale spousta lidí vidí jen to číslo. 

Tolik tedy můj dnešní podcast, budu moc rád, pokud mi i vy napíšete, co jste si odnesli z rozhovoru s Lenkou Marešovou a zda vám rozhovor přinesl třeba také nějaké podobné uvědomění. Těším se na vaše zprávy a přeji vám už dnes úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder