Jaká je nejdůležitější dovednost pro úspěch v 21. století?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Pokud chcete v dnešním světě uspět, musíte se nejprve umět prodat. A v zásadě nezáleží na tom, zda chcete uspět jako podnikatel, obchodník, manažer, nebo klidně i jako sportovec. Chcete-li uspět v jakémkoliv oboru, v jakékoliv oblasti, tak dokud nedokážete prodat sami sebe, své dovednosti, své schopnosti nebo jen svou vizi, nikam se neposunete a zůstanete stát na jednom místě. 

Abychom ale byli schopni prodat sami sebe nebo klidně jen produkt, který nabízíme, potřebujeme k tomu dostatek sebevědomí – ale ne zase až příliš. Lidé s přehnaně velkým sebevědomím jsou mnohdy až zaslepení dokonalostí svého produktu nebo vlastní dokonalostí, a nejenže nejsou schopni naslouchat druhým, často i přeceňují své reálné dovednosti či vlastnosti produktu, který nabízejí.

Umění se prodat však není jen otázka našeho sebevědomí, je to samozřejmě i otázka stylu naší komunikace a naší prezentace. Prezentační a komunikační dovednosti pokládám možná za vůbec nejdůležitější dovednosti v informační době, ve které všichni žijeme. Všichni jsme totiž zahlcení hromadou nejrůznějších informací, jak jsme všichni neustále online, máme prakticky i neomezený přístup k informacím. Tohle prostě nikdy dřív ve známé historii lidských dějin nebylo, vezměte si jen dobu 30 let dozadu. Kolik informací v tehdejší době měli lidé k dispozici? A to můžeme klidně říct, že jich měli k dispozici vlastně spoustu, protože měli televizi, rádio, denní tisk, časopisy a knihy. Pokud to srovnáme například s dobou před sto lety, je to obrovské množství informací.

Chci tím říct, že s tím, jak roste dostupnost informací, které máme volně k dispozici, se přímo úměrně zvedají i nároky na kvalitu prezentování těchto informací. Průměrnost se totiž v kvantitě velmi snadno ztratí, proto je důležité soustředit se na kvalitu. A to ani ne tak na kvalitu samotné informace, ale mnohem víc na kvalitu prezentace této informace. Když se nad tím zamyslíte, je to vlastně tak trochu smutné, protože logicky by nás mnohem více měly zajímat kvalitní informace, nejen ty, které jsou perfektně odprezentovány. Často se ovšem děje, že pozornost nám kradou informace s velmi nízkou přidanou hodnotou, a to jen proto, že se někdo prostě naučil, jak nám tu svou informaci předat. Bulvární titulky mohou být klasickým příkladem: v nadpisu obrovská senzace, která vás naláká věnovat čas obsahu, ale ve výsledku se nic nedozvíte nebo to nijak nekoresponduje s oním fantastickým titulkem. Fakt, že podobné titulky vídáme čím dál častěji, jen potvrzuje, jak důležité je v dnešní informační době umět zaujmout.

Obecně je vzbuzení zájmu klíčové pro náš úspěch. Pokud jste obchodník a prodáváte třeba auto, šperk nebo klidně jen oblečení, potřebujete nejprve vzbudit zájem u klienta, aby za vámi přišel do obchodu a vy jste s ním mohli začít komunikovat a prodat mu svůj produkt. Ale co když za vámi teď klient přijít nemůže? Byl vyhlášen nouzový stav a všichni maloobchodníci musejí mít zavřeno, jak jej tedy chcete zaujmout? Jak s ním začnete komunikovat? A jak mu prodáte svůj produkt?

Naštěstí žijeme v informační době a všechny informace, tedy i ta, že vy jste obchodník a nabízíte nějaký produkt, jsou volně na internetu k dispozici. Takže stačí jen být online a můžete vesele zaujímat, komunikovat a prodávat dál, jako by se nic nedělo. Jak jednoduché, co říkáte? Zní to snadno, ale samozřejmě to zase tak snadné není, protože na tom internetu jsou najednou všichni a všichni potřebují upoutat pozornost. No a tím se opět dostáváme k tomu, jak je v dnešním světě důležité umět zvládat prezentační a komunikační dovednosti. Bohužel to ale máme ještě o dost ztížené, protože v tom imaginárním online světě si zákazníci nemohou váš produkt vyzkoušet a osahat. Pokud v online světě podceníte prezentaci produktu, bude vám k ničemu, že se jedná o revoluční a špičkový výrobek, protože nekvalitní fotka, rozmazané video, špatný design webu nebo i špatný zvuk, to vše vám ubírá cenné body u potenciálního klienta. Já teď mluvím hlavně o obchodu, ale tohle samozřejmě platí u všeho. Budete chtít například prezentovat nějaký projekt nebo vést nějaké online setkání s kolegy, potenciálními klienty atd. To vše jsou situace, do kterých se běžně dostáváme v offline světě, kde jsme se už naučili nějak fungovat. Ono co si budeme povídat, když už jdete osobně někam do obchodu nebo na nějakou schůzku, už jste tomu věnovali určitý čas, museli jste někam dojet, někam zajít, takže už se vám úplně nechce jít ještě jinam a ztrácet čas. Zatímco na internetu, když jste online… Nebaví vás prezentace? Klik, a mrknete na jinou. Nelíbí se vám design e-shopu, kvalita jejich fotek? Klik, a jdete jinam. Nezaujalo vás video, webinář, podcast? Klik, a pustíte si něco jiného. Jak jednoduché, viďte. A právě tato jednoduchost nám paradoxně ztěžuje možnosti uspět v online světě. Uspět tam chce prostě každý a ta fronta je opravdu veliká, není to tedy zase až tak snadné. 

Ono to totiž zní jednoduše. Založím si e-shop, na to použiji nějakou jednoduchou šablonu, nasekám tam své produkty, zaplatím si reklamy na Googlu, na sociálních sítích, a zákazníci už se jen pohrnou. Takhle snadno to ale samozřejmě nefunguje, výhodu máte, pokud již máte nějaký vliv.  Abyste ale byli schopni tento vliv získat, musíte opět umět zaujmout a správně prezentovat sami sebe. 

Myslím si, že pro spoustu drobných podnikatelů a profesionálních obchodníků, ale  vlastně i manažerů je toto velmi aktuální téma. Protože i ti, co se online světu bránili zuby nehty, byli současnou situací tak nějak dokopáni k tomu, aby se v něm naučili fungovat. 

A protože jsem si říkal, že možná něco podobného může řešit i spousta posluchačů podcastu Myšlením na vrchol, dohodl jsem s prezentační koučkou Petrou Bouškovou, že se podělí s mými posluchači o pár základních prezentačních tipů, které jsou pro úspěch v online světě důležité. Petra se živí jako kouč komunikačních a prezentačních dovedností a mohli jste s ní už slyšet rozhovor v jedné z předchozích epizod mého podcastu. V další epizodě se ale můžete těšit na její praktické tipy a rady, které vám zaručeně pomohou k úspěšnému zvládnutí prezentace, a to nejen v online světě. Tak pokud jste pravidelní posluchači, můžete se na tento rozhovor těšit zase zítra, a pokud jste z těch, co poslouchají podcasty zpětně, můžete se na něj rovnou vrhnout. Jestli vás bude rozhovor bavit, můžete jej klidně sdílet a určitě budu i rád, když mi napíšete, co jste si z něj odnesli. Předem díky za vaše zprávy a pro dnešek už přeji úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder