Šéfe, chci přidat: 3 bodyguardi, které potřebujeme k jednání o zvýšení mzdy

3. bodyguard: Načasování

Správný timing je klíčem k úspěchu ve všech oblastech lidské činnosti, s vyjednáváním v čele.

Z našeho vlastního pohledu je timing nejvhodnější tehdy, pokud za námi stojí konkrétní čerstvý úspěch, například zdařile dokončený projekt, který prokázal naši hodnotu a navýšil naše zkušenosti.

Na druhém místě v žebříčku vhodných timingů jsou bilanční setkání s nadřízenými (zpravidla roční), kde se otevření tohoto tématu očekává. Jestliže taková sezení ve své firmě nemáte, požádejte nadřízeného o schůzku za účelem poskytnutí zpětné vazby k Vaší práci. Neodmítne, je to ostatně součástí jeho pracovní náplně. A nemáte-li za sebou vyslovený průšvih a on se o Vás vyjádří kladně, je na čase položit otázku: A vážíte si mě jen slovně, nebo i finančně? Víte, pane šéf, toto je byznys!

Pochopitelně dokonalý je ten okamžik, kdy nás sám nadřízený začne chválit. Využijme takovou neopakovatelnou příležitost k otevření otázky zvýšení mzdy nebo obdržení nějakého benefitu. Motivovat lidi k (dalšímu) růstu je úkolem nadřízených. Ti, kdo nedokážou sehnat odpovídající zdroje pro zaměstnance, kteří jsou úspěšní, poněkud brzdí firmu v jejím rozvoji…

V žádném případě nadřízeného nezastavujme, když spěchá na jiné jednání, když má špatnou náladu nebo když je ve stresu. A pokud snad v průběhu našeho rozhovoru zasáhne nepředvídatelná okolnost (telefonát) a nadřízený musí spěchat na jiné jednání, dostane špatnou náladu nebo začne být ve stresu, můžeme mzdovou otázku pouze nastínit. To je možné nakonec i „za běhu“. Stačí jen připomenout, že nám například v blízké době skončí velký projekt, a pak bychom se moc chtěli s nadřízeným potkat a probrat veškeré záležitosti s úspěchem tohoto projektu související.

Žijeme v tržním prostředí

Samotné vyjednávání o zvýšení mzdy není složité, jen složitě vypadá.

U stolu se přece nesetkávají soupeři, ale spoluhráči, kteří táhnou tutéž firmu a mají tentýž cíl: aby prosperovala ještě víc než teď. Náš nadřízený na tom má často větší finanční zájem než my (v podobě pohyblivé složky mzdy). A také sám dobře ví, že žijeme v tržní ekonomice, kde nabídka a poptávka určují, kolik bychom měli vydělávat.

Avšak pozor, neurčují, kolik nakonec vyděláváme. Protože výše našeho příjmu je zejména o naší schopnosti sami sebe prodat.

Jak to dokázat, o tom je magazín Business Leaders.

© Veronika Vajglová