Jak mít úspěšnou kavárnu? Manželé, kteří dělají to, co je baví

„Běžte sami za bar!“

Mnozí začátečníci dělají tu chybu, že si hrají na velké šéfy, aniž by skutečně práci svých zaměstnanců znali a rozuměli jí. Proto Adéla Zugarová také radí: „Než přijde první pomocník, minimálně na týden si stoupnout za bar a poznávat, co všechno práce v kavárně obnáší. Být kavárníkem není jen o popíjení kafe a klábosení s kolegy. Mnohdy to je pořádná dřina.“

Současně Adéla doporučuje obcházet jiné kavárny a dělat si přehled o tom, který koncept funguje a který ne; co mají lidé nejraději a co naopak raději hned na začátku zavrhnout. Zkrátka být v obraze.

„Je toho mnohem více, co se člověk musí naučit: umět v bance domluvit půjčku, porozumět marketingu, jednat s klienty,“ vyjmenovává Adéla. „Také by si každý měl nejdříve udělat alespoň základní kurz přípravy kávy a latte artu. Pokud nebudete o kávě vědět vůbec nic a ani si ji nedokážete připravit, pak nebudete vědět, zda to váš zaměstnanec dělá dobře.

„Kavárenství nás donutilo cestovat“

Být jiný. To chce každý. Pro manžele Zugarovy bylo požehnáním, že se rozhodli pro vlastní pražírnu. Už to je donutilo více přemýšlet o kávě. „Snažíme se mít vždy šest až sedm káv, každou trochu chuťově odlišnou. Máme kávy z Ameriky i Afriky, vždy podle toho, co je za sezonu a jaká je aktuální sklizeň.“

Funguje to tak, že od svých dodavatelů dostanou vzorová zelená zrna, která si sami upraží, a kávu, která jim chutná nejvíce, zařadí do další sezony. Farmy, odkud kávu nejčastěji odebírají, se snaží čas od času navštěvovat osobně. „Loni jsme byli v Etiopii, v říjnu byla kolegyně v Ekvádoru. Letos se, doufám, podívám do Ekvádoru i já. Vždycky je lepší navazovat s dodavateli osobní kontakty a poznat i příběhy z místa, je to přidaná hodnota pro zákazníky,“ dodává Adéla o vedlejším efektu jejího byznysu – cestování a poznávání odlišných kultur.

To není špatná profese, že?

Jak kavárny manželé propagují a proč je to nestojí ani moc peněz?

 

Jakými detaily před zákazníky zvyšují šanci na to, aby jejich podniky i ve velké konkurenci prosperovaly?

Celý příběh Adély a Lukáše Zugarových s úspěchem krok za krokem najdete obsáhle v novém vydání magazínu BUSINESS LEADERS. Nelze objednat jinde než BUSINESS LEADERS.

© Michaela Dočkalová